Terápiás eljárás melynek célja a diszlexia veszélyeztetett gyermek képességeinek fejlesztése, a tényleges diszlexia kialakulásának megelőzése.
A diszlexia veszélyeztetettség meglétére utaló tényezők:
·Az óvodás korban hosszan tartó súlyos beszédhiba / megkésett beszédfejlődés, diszfázia, általános pöszeség stb./
·Kialakulatlan testséma
·A téri tájékozódás zavara
·A hallási differenciáló képesség éretlensége
·A nyelvi analizáló és szintetizáló képesség gyengesége
·Szegényes szókincs
·Diszgrammatikus beszéd
·Gyenge verbális emlékezet
A diszlexia megelőzése:
Tágan értelmezve: minden olyan tevékenység, mely a gyermek nyelvi képességet
fejleszti. Mesehallgatás, beszélgetés, nyelvi játékok, játékos mozgásfejlesztés, ismerkedés a világ dolgaival, sokszínű élmények stb.
Szűkebb értelemben: olyan direkt képességfejlesztés, mely megfelelő alapot teremt az
olvasás megtanulásához.
A képességfejlesztés területei:
·A hallási figyelem és differenciáló képesség fejlesztése :
Hang felismerés a szóban
Adott hang helyének kihallása és meghatározása a szóban
Hosszú- rövid hangok megkülönböztetése
Zöngés-zöngétlen hangok megkülönböztetése
·A nyelvi képességek fejlesztése:
Szókincs
Kifejező beszéd
Analizáló és szintetizáló képesség /szótagok szintjén/
A verbális emlékezet
·Téri tájékozódás és testséma fejlesztése
Bal jobb differenciálás
Irányok /fölfelé-lefelé/
Névutók
·Soralkotás, ritmus fejlesztés
·Mozgásfejlesztés
Fontos megjegyeznünk, hogy a jól kiválasztott, a gyermek nyelvi fejlettségi szintjéhez alkalmazkodó, olvasástanítási módszer /pl. Meixner/ önmagában is preventív hatású.