Az orrhangzós beszéd az élettani nazális rezonancia kóros megváltozását jelenti. Megjelenési formája:
-nyílt orrhangzós beszéd
-zárt orrhangzós beszéd
-kevert orrhangzós beszéd
Nyílt orrhangzós beszéd:
A nyílt orrhangzós beszéd esetén az élettani nazális rezonancia megnövekszik. Szervi okaként elsősorban az archasadék említhető meg.
A hasadék formái:
-izolált egy– vagy kétoldali ajakhasadék
-ajakhasadék+szájpadhasadék
-szubmucózus ajakhasadék (a nyelvcsapot/uvulát érinti, és szájpadrövidüléssel jár)
Gyakorisága: minden ötszáz élve született csecsemőre esik egy hasadékos
Prevenció: a tudomány mai állása szerint a hasadékosság kivédhető nagy adag folsavval, illetve magzatvédő vitamin adagolásával, főleg a terhesség első harmadában
Zárt orrhangzós beszéd:
A zárt orrhangzós beszédre az élettani nazális rezonancia csökkenése jellemző. Szervi oka orrüregben vagy garatüregben lévő akadály (orrpolip, orrsövényferdülés, garatmandula-túlburjánzás).
Kevert orrhangzós beszéd esetén a nazális hangok (-m, -n, -ny) rezonanciája csökken, a többi hangzóé pedig kórosan növekszik.
Az orrhangzós beszéd kísérőtünetei:
-a gyermek beszéde az anatómiai okok miatt meglassúbbodott fejlődésű, illetve késik
-az orrhangzós zavarhoz mindig társul artikulációs zavar is
-felléphet következményes hallászavar
-felléphet személyiségzavar
Terápia:
Az orrhangzós terápia hatékonysága, eredményessége elsősorban a minél előbbi kezdési időponttól függ.
A hasadékosok terápiájában egy team vesz részt, tagjai:
- operatőr orvos
- szakorvosok
- ortodontus
- logopédus
- pszichológus
- gyógypedagógus
Ezen szakembereknek szorosan és állandóan együtt kell működniük egymással és a szülővel.
A terápia megkezdésének időpontja
- 8–10 hónapos korban logopédiai tanácsadás home training formájában (a beszéd kezdésének megfigyelése)
- 2–3 éves korban, mikor a gyerek már együttműködő kezdődhet a logopédia heti egy alkalommal a szülő jelenlétében
- a 3–5 éves kor az intenzív beszédjavítási időszak kezdete, célszerű, ha ez az iskoláskor kezdetére befejeződik, de a további beszédterápia nem akadálya a beiskolázásnak
Az intenzív, műtét utáni beszédjavítási szakasz, tehát a rendszeres logopédiai beszédfoglalkozások az orrhangzósság anatómiai feltételeinek részleges illetve teljes műtéti megoldása után kezdődhet meg.
A logopédiai terápia előkészítő–alapozó szakasza
1. ajaktorna: a koordinált ajakmozgások kialakítását elősegítő gyakorlatok (ajakterpesztés, zárás, alsó-felső ajak összedörzsölése, cuppantás stb.)
- játékos hangutánzások vokálisokkal
- ajakizmok erősítése (cérnaszál, papírszelet, fogpiszkáló megtartása két ajak között)
2. légzéstorna: orr– és szájlégzés differenciálása illetve a szájlégzés kialakításának játékos előkészítése (papírfigurák, vatta, tollpihe, síp, játéktrombita, szájharmonika, pinponglabda, gumikesztyű, lufi fújása, szívószállal folyadékivás, szívószállal pattogatott kukorica összeszedése, szappanbuborék fújása)