Az iskolarettsgi vizsglat tartalma
Az iskolarettsg fogalma alatt alkalmassgot rtnk. Nem azonos az okossggal, az intelligencival. Azt vizsgljuk, hogy a gyermek kpes lesz-e megfelelni bizonyos alkalmazkodsi kvetelmnyeknek, tud-e majd az iskolban meghatrozott szablyok szerint viselkedni – kpes-e elvlasztani egymstl a jtkot s a feladatot, nyugodtan lni, kivrni, egyttmkdni a tantval.
Milyen fejlettsgi sznvonal jellemz az iskolskor kszbn?
Az iskolarettsgi szintet a gyermekek harmonikus szemlyisgfejlds esetn a 6 s 7 ves letkor tjkn, biolgiai s pszicholgiai/lelki tnyezk egyttes hatsra rik el. Ennek egyik legszembetnbb jele a testi vltozs: megnylnak a vgtagok, megvltozik a kisgyermek testalkata, elveszti „pocakos” jellegt, elkezddik a fogvlts.
Az idegrendszer rst jelzi, ha a gyermek jelzi tudsvgyt, pl. rdekldik a betk, szmok irnt, vrakozssal tekint az iskolra.
A zavartalan iskolai beilleszkedshez kell nllsg szksgeltetik, mely az ltzkdsben, tisztlkodsban, tkezsben ppgy megnyilvnul, mint a tanulssal kapcsolatos feladatok elvgzsben. ppgy minden iskolai szituci megkvnja az adott helyzet megrtst, az egyttmkdsre val kpessget, ill. a szablyokhoz val alkalmazkodst.
Ebben az idben az idegrendszer kiegyenslyozott vlik, a gyermek megtanul uralkodni mozgsvgyn, finomabb mozgskoordinci jellemzi, mely kpess teszi t az rstanulshoz szksges finommozgs kivitelezsre. A koordinlt rmozgsnak sszehangolt szemmozgssal kell prosulnia, hiszen csak ebben az esetben vrhat el, hogy adott mintk, betk lekvetst rsban megfelelen teljestse. Az iskolba lps idejre kialakul az egyik kz dominancija – szerencsre ma mr csak elvtve tallkozunk bal kzrl jobb kzre „tszoktatott” gyerekekkel, hiszen az rkltt balkezessg semmifle htrnnyal nem jr a gyermek szmra.
rthet beszd: j, ha az els osztlyos gyermek megfelel hangkpzssel, tovbb tartalmi szempontbl is rtelmesen, rnyaltan tudja kifejezni gondolatait, beszde megfelel a magyar nyelv grammatikai szablyainak. Beszdrtse p legyen, kpes legyen a hallott beszd megfelel tempj feldolgozsra. A beszdhiba, a hinyos fogalmi rendszer az olvasstanulsnl problmt okozhat, ill. akadlyozza a j iskolai elmenetelt.
Fontos, hogy a gyermek mg vods korban ismerje meg sajt testt, testrszei nevt, jl tjkozdjon a kt testfl viszonylatban (melyik a jobb keze, melyik a bal fle stb.). Megfelel ismeretekkel rendelkezzen sajt krnyezetre vonatkozan, tudjon tjkozdni az idi fogalmak tekintetben (ht napjai, napszakok, vszakok), rtse s hasznlja a trirnyokra vonatkoz kifejezseket (fl, mgtte, eltte, kztte stb.)
A szndkos, tarts figyelem a tanuls alapfelttele, a gyermeknek erre az idre kpesnek kell lennie 10-15 perces koncentrcira, hiszen a knnyen tereld figyelem nehezti, st akr meg is akadlyozza az ismeretszerzst. Figyelmi problmkkal kzd kisgyerekeknl msodlagosan gyakran magatartsi, beilleszkedsi problmk is megjelennek.
Az iskolai munkban szksges az rett feladattudat, a kitarts. Itt nemcsak az a fontos, hogy a gyermek rdekldst mutasson a feladat irnt, hanem az is, hogy a feladatot vgigcsinlja, akarja befejezni. Teht a funkcirmrl ttevdik a hangsly a teljestmnyre, a vgeredmnyre. Ha a kezdet netn sikertelen, csak j kudarctr kpessg esetn kpes feladatt jrakezdeni, gy tudja sajt hibit korriglni.
A fentebb felsoroltak termszetesen nem nyjtanak teljes kpet. Az iskolai krnyezetben szmos rszkpessg sszehangolt mkdsn mlik, hogy gyermeke kpes lesz-e megfelelni az elvrt kvetelmnyeknek: megfelelen mkdik-e emlkezetk, milyen a vizulis (kpi) szlelse, fejlett-e a problmamegold gondolkodsa, stb.
Jelentkezs az iskolarettsgi vizsglatra
Tancsadnkban az iskolarettsgi vizsglatokat pedaggus-gygypedaggus s pszicholgus kollgk vgzik, a vizsglatot kezdemnyezhetik a szlk, ill. a gyermekkel foglalkoz vodapedaggusok. Termszetesen vodai beutals esetn is szli beleegyezssel vizsgljuk meg a hozznk kldtt, kerleti intzmnybe jr gyermekeket.
A vizsglat minden esetben elzetes bejelents alapjn trtnik, a vizsglat idpontjrl a szlket s az vodt levl tjn rtestjk.
Mikor van szksg erre a vizsglatra?
Szli vagy vni vizsglati krelem esetn, azoknl a gyerekeknl, akiknl magatartsi, tanulsi problma, figyelmi gyengesg, beszdfejldsi rendellenessg tapasztalhat.
Szli igny alapjn, pl. „korengedmny” krsekor, ha adott naptri v mjus 31-ig a gyermek mg nem tlttte be 6. letvt, de fejlettsge alapjn a szl kri a beiskolzst.
Ha a szl szeretn egy vvel elhalasztani a beiskolzst.
Tankteles, de vodba nem jr gyerekek, vagy akik sokat betegeskedtek, hinyoztak.
A vizsglat menete
A vizsglat eltt a szlkkel szemlyes tjkozd beszlgets sorn prblunk kpet kapni beiskolzssal kapcsolatos elkpzelseikrl, gyermekk fejldsnek sajtossgairl. Fontosnak tartjuk, hogy a gyermeket olyan szemly ksrje a vizsglatra, aki ismeri ezeket az informcikat. Krjk, hogy a vizsglatra hozzk magukkal a gyermek fejldsre vonatkoz iratokat, pl. krhzi zrjelentsek, szakvlemnyek!
A gyermekek a vizsglat els felben csoportos helyzetben kapnak feladatokat. A vizsglat folyamn treksznk arra, hogy a gyermek felolddjon, igyeksznk relis kpet kapni teljestmnyrl.
A szlk gyermekkre a vrteremben vrnak, mivel a csoportos vizsglatot kveten rvid sznetet tartunk, ekkor lehetsgk van a magukkal hozott tzrai elfogyasztsra.
Az egyni vizsglatot kveten, az eredmnyek ismeretben javaslatot tesznk a gyermek beiskolzsra vonatkozan, melyet a szlvel megbeszlnk. Vlemnynk kialaktsakor figyelembe vesszk a szlktl s az vnktl rkezett informcikat is. Javaslatunkat a vizsglat utn rott formban kzbe adjuk.
Ha a vizsglat alapjn a gyermek rettsge szocilis s pszichs szempontbl is megfelel az iskolba lpshez szksges szintnek, beiskolzst nyer. Egyenetlen fejlettsgi szint esetn – a kzoktatsi trvnyben meghatrozott kritriumok alapjn – mg egy v vodai fejlesztst ajnlunk, ill. beiskolzsnl javasoljuk, hogy eltr fejldsi tempjt vegyk figyelembe.
Azoknl a gyerekeknl, akik mg egy vig vodban maradnak, javaslatot tesznk a fejleszts mdjra vonatkozan. Az iskolarettsgi vizsglatokat kveten tancsadnkban is minden tanvben szerveznk kiscsoportos foglalkozsokat, ahol klnbz terleteken prbljuk segteni a gyerekek megfelel iskolai beilleszkedst (pl. mvszetterpis fejleszt csoport)
A vizsglat eredmnyeit tartalmaz rszletes szakvlemnyt szemlyesen adjuk t a szlnek, aki alrja azt, majd ezutn a vlemnyt hivatalosan kldjk meg az illet vodnak (amennyiben az voda kldte a vizsglatra a gyermeket). A spontn jelentkez szl esetn ilyen szakvlemnyt az vodnak nem kldnk.
Esetenknt tovbbi vizsglatokat javasolunk.
Az iskolba lps fontos kritriuma, hogy az rzkszervek megfelelen mkdjenek, szksg esetn rszletes lts-, hallsvizsglatot, fl-orr-ggszeti kivizsglst kezdemnyeznk.
Azokat a gyerekeket, akik nem felelnek meg az letkori kvetelmnyeknek, s/vagy tovbbi fejldsk specilis nevelsi felttelek, biztostsval rhet el, Szakrti Bizottsgokhoz utaljuk.
dorn Mtyssy gnes – IX. ker. Nevelsi Tancsad - anyagnak felhasznlsval
|