A diszfázia terápiája
2009.10.22. 08:28
Diszfázia-terápia
A diszfázia sokszínű tünetegyüttessel bíró beszédfejlődési zavar.
Megjelenési formája:
- a kifejező beszéd zavara, ahol a beszédmegértés megfelelő
- a beszédmegértés zavara, de minden esetben sérült a kifejező beszéd is
- a kevert típusú diszfázia
Kialakulásának okai:
- örökletes tényezők (pl.: beszédgyengeség)
- méhen belüli rendellenességek, illetve szülési sérülés
- lassúbb agyi érés
- környezeti tényezők (ingerszegénység)
Főbb tünetek:
- több hangra kiterjedő hibás artikuláció
- lassabb ütemű beszédfejlődés
- ha már mondatokban beszél, ezek a mondatok nem felelnek meg a magyar nyelv szabályainak (diszgrammatikusak)
- szótalálási nehézségek
- szegényes szókincs
- gyenge verbális és vizuális emlékezet
- fáradékonyság
- szétszórt figyelem
- általános mozgásbeli elmaradás (összerendezetlenségi problémák)
- magatartási, illetve viselkedési zavar
Terápia
I. Beszéd alaki részének fejlesztése
- légzőgyakorlatok
- ajakgyakorlatok (artikuláció ügyesítése utánzással)
- nyelvgyakorlatok (összerendezett nyelvmozgások kialakítása, tájékozódás a szájtérben)
- a beszédhangok fejlesztése: izolált ejtés (indirekt, illetve direkt módon), ciklizálás, rögzítés, automatizálás
II. Beszédészlelés, beszédértés fejlesztése
III.Hallásfejlesztés
- auditív képességek fejlesztése:
- hangok differenciálása (zörejek, hangszerek, állatok, tárgyak hangjainak megkülönböztetése)
- zöngés–zöngétlen hangok differenciálása
- hallási figyelem fejlesztése
- fonémahallás fejlesztése
IV. A beszéd tartalmi fejlesztése
- tőmondatok gyakorlása
- tárggyal bővített mondatok
- helyhatározóval bővített mondatok
- birtokos jelzővel bővített mondatok
- többes számú igék
- részeshatározó, eszközhatározó
- eszközhatározóval bővített mondatok
- képolvasás, összefüggő beszéd
- egyszerű történetek sorrendbe rendezése
- ismert mesék felelevenítése képek alapján
Szókincsfejlesztés:
A passzív szavak aktivizálása, illetve bővítése, főfogalom alá rendezése.
V. Általános fejlesztés
- manuális tevékenységek (gombolás, gyöngyfűzés, gyurmázás, csipeszelés)
- kéz– és ujjtorna gyakorlatok mondókával
- szem– és kézkoordinációs gyakorlatok
- taktilis fejlesztés
- grafomotoros fejlesztés (megfelelő ceruzafogás, lendületes vonalvezetés gyakorlása)
A terápia általában a nagymozgások fejlesztésével egészül ki.
A diszfázia terápia mindig diszlexia prevencióval végződik, készségfejlesztés szintjén.
Fontos, hogy a terápia mindig egyénre szabott, sérülés-specifikus és játékos legyen.
Várhegyi Lászlóné logopédus
|