A diszkalkulia számolási zavar, az iskolai teljesítményzavarok egyik típusa. Gyakran társul diszlexiával, diszgráfiával.
A gyermek az intelligenciaszintjéhez képest az elvárhatónál lényegesen alacsonyabb teljesítményt nyújt a matematika, illetve a számolás területén.
Típusai:
-grafikus diszkalkulia: az írásban és az olvasásban is résztvevő összetett funkcionális agyi rendszer szakaszos működésének és integrációjának, az információk átkódolásának nehézsége
-olvasási diszkalkulia: a matematikai szimbólumok dekódolásának nehézsége
-emlékezeti diszkalkulia: elsősorban a bevésés, megőrzés és felidézés nehézsége
-gondolkodási diszkalkulia: a matematikai általánosítás zavara
Tünetei:
-bizonytalan tájékozódás saját testen, térben, síkban
-mozgás-beszéd koordináció zavara
-hiányos vagy bizonytalan számfogalmak
-számok írásával kapcsolatos problémák (tükörírás, számok felcserélése)
-nehézségek az alapműveletek és inverzeik értelmezésében
-rossz módszerű, vagy lassú, bizonytalan számolási technika különösen a tízes, százas átlépésnél
-matematikai szabályok felismerésének nehézsége
-hiányos matematikai fogalmak
-rossz szám-és szövegemlékezet
-gyengén fejlett analógiás gondolkodás, elemző-és összehasonlító képesség, ítéletalkotás, következtetés
Terápia
A diszkalkulia terápia alapelveként rögzíthetjük, hogy annak részletes pszichológiai vizsgálatokra kell támaszkodnia az anamnézis messzemenő figyelembevételével.
Kiindulópontnak tekintjük a vizsgálatnál kapott eredményeket, és a gyermek már biztosan elsajátított tudására, kellőképpen begyakorolt jártasságaira, képességeire építjük fel a terápiás tervet, apró lépésekre lebontva, a fokozatosság elvét szem előtt tartva.
Általános, minden esetre érvényes kezelési tervet kidolgozni nem lehet, azt mindig a gyermek adott fejlettségi szintje, életkori sajátosságai, motiváltsági foka határozza meg.
Különleges jelentőségű, s állandó feladatként jelentkezik a terápiás folyamat során a már addig elsajátított ismeretek, jártasságok, készségek gyakorlása, az új ismeretekbe való beépítése.
Itt szeretnénk megjegyezni, hogy a diszkalkuliás gyermekek egy csoportjánál az ujjak használata nagy mértékben késlelteti, illetve akadályozza a fejben való műveletvégzés kialakítását, más csoportjánál azonban éppen ellenkezőleg, az vezethet a számmal kapcsolatos fogalmak kialakulásához.
Cél a pedagógiai vizsgálat alapján a matematika tanulásához szükséges biztos alapok megteremtése, a megfelelő képességek fejlesztése, jártasságok, készségek kialakítása különös tekintettel a figyelem, észlelés, emlékezet, gondolkodás és a beszéd („matematika nyelvének”) fejlesztésére.
A speciális diszklakulia foglalkozások feladata:
- a matematikai fogalmak és a velük végzett manipuláció begyakorlása, absztrakt szintre emelése
- a fokozatosság elvét szem előtt tartva számfogalmak és műveleti fogalmak kialakítása
- absztrahálás folyamatának segítése
- matematikai fogalmak, szimbólum-és jelrendszer, szabályrendszer beépítése a gyermek fogalmi rendszerébe, gondolkodási műveleteibe
A terápia további fontos célja a harmonikus személyiség kialakítása, feladatvégzésekre való ösztönzés, a másodlagos tünetek megelőzése vagy enyhítése, a szorongások oldása, önfegyelemre, kitartásra nevelés.
Marton Ildikó logopédus, Panuska Erzsébet pedagógus
Felhasznált irodalom: Dékány Judit: Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához (Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola - Budapest, 1999.)