Megkésett, illetve akadályozott a beszédfejlődés, ha az ép értelmű,ép hallásúgyermekbeszédfejlődéseelmarad az életkorának megfelelő szinttől. A nyelvelsajátítás üteme bár egyénenként, nemenként változó a 2-2és fél éves kor lehet irányadó a vizsgálatok elkezdéséhez.
Okok:
veleszületett okok
-lasúbb agyi érés
-mozgásfejlődési késés
-öröklött, familiáris gyengeség
szerzett okok
-születés előtti-, közbeni ,–utáni sérülés
-környezeti tényezők (ingerszegény, elhanyagoló családi háttér),
- nehezen érthető beszéd- több hangra kiterjedő pöszeség
-gyenge motoros teljesítmény
A folyamatjellegű alapvizsgálatok és - megfigyelés után - a kiegészítő vizsgálatok eredményeinek segítségével tervezhető a terápia.
Feladatok:
-beszédfejlesztés
-mozgásfejlesztés
-szoros együttműködés a szülőkkel, pedagógusokkal ,társszakmák képviselőivel
Fejlesztendő területek:
Beszéd
-beszédészlelés, beszédmegértés
-a beszéd alaki-, tartalmi része
-a beszédre irányuló figyelem
-egyéb háttérképességek fejlesztésével párhuzamosan
Mozgás
-nagymozgások
-finommotorika
Terápia:
A home traininget követő heti 2-3 alkalommal zajló kezelés kezdetben egyéni formában indul, majd változó gyakorisággal végigkíséri az óvodáskort, a maradványtünetek figyelemmel kísérése pedig az iskolás évek velejárója.
Az elfogadó, ösztönző, türelmes légkörű terápia a gyermek életkori sajátosságaihoz jól igazodik, követi a beszédfejlődés normál menetét.